آنلاین تعویض

فیلتر هوای خودرو

male avatar

مدیریت سایت

فیلتر هوای خودرو

مهم‌ترین سؤال این مقاله این است که فیلتر هوا چیست و بهترین زمان تعویض آن کی است؟

فیلتر هوا با خاصیت جذب آلاینده و ذراتی که در هوا هست، از ورود ذرات آلوده و گردوغبار به داخل موتور ماشین جلوگیری می‌کند.

طعبیی است که بعد از مدتی فیلتر هوا مملو از آلودگی و ذرات و گردوغبار می‌شود. برای جلوگیری از بروز مشکل در سوخت‌وساز ماشین، بعد از گذشت زمان مشخصی فیلتر هوا را عوض کرد. فیلتر هوا تأثیر قابل‌توجهی در سوخت درست و صحیح بنزین در خودرو دارد و در صورت بروز انسداد در آن، هوا به‌درستی به سوخت نمی‌رسد به همین خاطر سوخت بنزین کامل نخواهد بود و باعث می‌شود تا مصرف سوخت در خودرو بالا برود. و به‌جز سیستم سوخت در کابین خودرو بکار می‌رود و موجب تصفیه هوای می‌شود که وارد کابین ماشین می‌شود.

فیلتر هوای مورداستفاده در ماشین‌ها معمولاً از نوع فیلتر کاغذی هست که قیمت کمی دارد و تعویض آن کار ساده‌ای است و شما می‌توانید بدون نیاز به کمک گرفتن از مکانیک، خودتان این کار را به‌راحتی انجام دید.

نقش فیلتر هوا در سوخت:

نقش عمده فیلتر هوا در ماشین، تصفیه هوای ورودی به سیستم احتراق و سوخت هست. بااینکه قیمت فیلتر هوا نسبت به بقیه قطعات اتومبیل کمتر است ولی هدم توجه به آن می‌تواند مشکلات بزرگی به بار بیارد و هزینه‌های سنگینی روی دست شما بگذارد. برای همین باید در نگهداری و تعویض به‌موقع آن دقت کنید.

فیلتر هوا مسئولیت تنظیم میزان هوای ورودی موتور و جذب آلودگی‌ها و ذرات هوا را بر عهده دارد. می‌توان گفت مثل ریه انسان برای خودرو است. درصورتی‌که به‌موقع تعویض نشود تنفس خودرو را دچار مشکل می‌کند. همچنین آلوده بودن و تمیز نبودن فیلتر هوای ماشین سوخت بنزین را تخت تأثیر قرار می‌دهد و اگر به‌موقع عوض نشود و کثیف شود هوا به‌درستی به سوخت نمی‌رسد و مصرف سوخت در اتومبیل را افزایش می‌دهد.

با تعویض به‌موقع فیلتر هوا و تمیز نگه‌داشتن آنکارایی موتور بالا می‌رود و مصرف سوخت خودرو کامل‌تر می‌شود و در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

برای احتراق موتور اتومبیل لازم است ترکیبی از هوا و اکسیژن وارد محفظه موتور شود و هیچ‌گونه ذرات آلودگی و گردوخاک نباید وارد موتور ماشین شود و در صورت ورود این مواد به داخل محفظه موتور خودرو کارایی و عملکرد موتور به مشکل می‌خورد.

نحوه عملکرد فیلتر هوا:

هوای با ذرات آلوده و گردوغبار و شن و ... وارد خودرو می‌شود و فیلتر هوا در مسیر ورود هوا به درون موتور ماشین قرار می‌گیرد و از وارد شدن گر و غبار همراه هوا به درون موتور ممانعت می‌کند.

هر کیلومتری ک خودرو حرکت می‌کند ورود هوا به درون محفظه گردوغبار همراه هوابر روی فیلتر هوا انباشته می‌گردد و بعد از مدتی با زیادشدن گردوغبار تجمع یافته روی فیلتر هوا، مقاومت فیلتر هوا بالا رفته و مانع ورود اکسیژن و هوای موردنیاز برای سوخت موتور نیز می‌شود. این امر موجب پایین آمدن قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت موتور خودرو می‌شود.

پس وجود فیلتر هوا و تعویض به‌موقع آن نقش بسزایی در سوخت موتور اتومبیل دارد و درصورتی‌که فیلتر هوا در موتور خودرو موجود نباشد و یا فیلتر هوای موجود در موتور اتومبیل آلوده باشد ذرات گردوغبار و آلاینده‌ای که در هوا موجود است به قسمت‌های موتور آسیب زادی وارد می‌کند و باعث تخریب قسمت‌های مختلف موتور می‌گردد و ذرات غبار و آلودگی به داخل موتور خودرو در بلندمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

فیلتر هوا باید آلودگی هوا را در حد نیاز جذب کند اما نباید به‌اندازه‌ای مسدود شود که از ورود هوای تمیز به درون موتور خودرو امتناع کند وتوام مکش موتور خودرو را پایین بیاورد.

فیلتر هوا اگر به‌موقع تعویض شود می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد و می‌تواند عمر مفید موتور را ازایش دهد و آلودگی موجود در هوا را به میزان زیادی کاهش دهد. بنابراین لازم است هرچند ماه یک‌بار فیلتر هوا را چک کنید و در صورت کثیف بودن تعویض کنید.

در اغلب موارد زمان تعویض فیلتر هوا توسط خود شرکت سازنده آن اعلام می‌شود. اما تعویض فیلتر هوا تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی که در آن به رانندگی مشغول هستید، بستگی دارد و به این صورت که در هوای آلوده و مناطق خاکی باید زودتر فیلتر هوا را عوض کنید چون در این شرایط احتمال انسداد فیلتر هوا بیشتر است.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید